Bir
Şiirin Varoluş Prosesi
Bir şiirin varoluş prosesi,
şair-şiir-okur elementlerinden oluşan bir sacayağına ihtiyaç duyar. Şair özne,
kendisinin de dahil olduğu, dışındaki nesnel gerçekliği algılar ve onu kendi
felsefi-politik algısı doğrultusunda, poetik imgelerin temel birimi olan
sözcükleri kullanarak dönüştürür. Poetik imge, anlamca birbirine uzak iki
sözcük arasında analojik bir ilişki kurulmasıyla oluşturulur ve –imgeci
sosyalist şiire göre- şiir, poetik imgelerin bir ya da daha çok izlek etrafında
metinsel bütünlük oluşturacak şekilde örgütlenmesidir. Bir şiirin yaratılma prosesi, şair
öznenin bilincinin ve bilinçaltının bileşkesinin ürünüdür.
Önce, şair,
yaşayarak, yaşamının her anıyla, okumak, izlemek, deneyimlemek gibi yaşamının
tüm eylemleriyle ve kendisinin maruz kaldığı tüm eylemlerle şiire birikir. Bu
proses, aylar boyunca da sürebilir yıllar boyunca da ve şiirin yazılma sürecine
dahildir. Çünkü, bir şiirin yazılması birkaç saatlik bir süreç değildir, şairin
o şiirin yazılması anına kadarki tüm geçmiş yaşamı artı birkaç saatlik bir
süreci kapsar, - Picasso’nun kendi resimleri için dediği gibi -.
Bir şiirin, daha doğrusu ham poetik
malzemenin niceliksel birikimi belirli bir seviyeye ulaştığında, ham poetik
malzeme niteliksel dönüşüme hazır hale gelmiştir ve şiir, bir tetikleyici
malzeme kullanarak şairi kendisini (şiirin kendisi) yazmaya zorlar. Şairin
bilinci ve bilinçaltı arasındaki şiirin yaratılma sürecini başlatan bu
tetikleyici malzeme, herhangi bir görsel, işitsel veya yazılı şey olabilir.
Şiirin yaratılması, iç içe geçen hem aktif (bilinç tarafından) hem de pasif
(bilinçaltı tarafından) prosesleri içerir.
Bir şiirin yaratılmasındaki aktif
proses, şairin şiir tekniği, eski ve güncel şiir sanatı ve sanat tarihi üzerine
sahip olduğu bilgi birikimiyle bağıntılıdır, çünkü bilgi birikimi olmadan, sadece
yetenekle bir sanat eseri yaratılamaz.
Şairin beyninde (hem bilincinde hem de
bilinçaltında) biriken ham poetik malzeme, sözcükler aracılığıyla önce sözel
olarak beyinde, sonra da yazılı olarak kağıt veya bilgisayar sayfası üzerinde
dilsel bir malzemeye dönüştürülür.
Şair tarafından algılanan nesnel
gerçeklik, şairin beynindeki karmaşık proses aracılığıyla artık sanatsal bir
gerçekliğe dönüştürülmüştür, ama şiir henüz ‘canlı’ değildir.
Bir sanat eseri, varolmak için
alımlayıcılara (receptor) ihtiyaç duyar, aksi takdirde sanatçının kişisel
(personal), özel (private) dışavurumundan öteye geçemez. Bu nedenle, şiir,
okurlar olmadan varolamaz.
- Bir okur bu şiiri neden
okusun?
Bir şiire varolma imkanı sağlayan, onu
‘canlı’ yapan anahtar soru işte budur.
Elbette, şiir okur olmak için, çağdaş
bir şiiri algılayabilmek için, şair kadar olmasa da temel düzeyde ‘şiir
tekniği, eski ve güncel şiir sanatı ve sanat tarihi üzerine bilgi birikimi’
sahibi olmak gerekir. Öyleyse, soruyu şöyle soralım:
-
Nitelikli şiir
okurları bu şiiri neden okusun?
Her şeyden önce, şiiriniz ile okurlar
arasında ilinti kurulabilmesi için, şiiriniz kendisini okutabilmesi gerekir.
Yoksa, kimse yazdıklarınızı okumak zorunda değildir.
Bir şiir, okurlara şiirin öznesiyle
empati kurma veya bu öznede kendilerini bulma olanağını sağlayabilirse, şiirin
varoluşunun üçüncü aşaması gerçekleşir.
Şimdi, şiiriniz ‘canlı’dır işte.
Tamamlanmıştır, ama sona ermemiştir. Şiiriniz, okurların beyninde, onların algı
düzeylerine göre, tekrar tekrar yeniden üretilecektir, ta ki hiç okuru
kalmayana kadar.
-
‘Canlı’ bir şiiri
nasıl yaratabiliriz?
Poetik imgeleriniz, kolektif
bilinçdışına ve onun çekirdek yapıları olan arketiplere erişebilmeli ve sizin
biricik yaşamınızda öte, başka kişi ve toplulukların realitelerini imleyen
yapıda olmalıdır. Bu nedenle, öncelikle siz diğer kişilerle empati kurmalı ve
sadece kendinizin değil onların da acıları, umutları, hayal kırıklıkları,
mutlulukları ve kederlerinden bahsetmelisiniz.
Serkan
Engin
Temmuz, 2018
Yorumlar